Review Biomutant – o mutație nefericită

Browse By

Biomutant este cel mai recent joc action RPG pe care eram curios să-l încerc. Putea fi grozav, dar dezvoltatorii nu au știut ce vor.

Când te gândești la o mutație îți vine în minte ceva ca Spider-Man, care este mușcat de un păianjen radioactiv și capătă super puteri sau Cernobâl și mutațiile odioase și mortale. Ei bine, Biomutant se află undeva la mijloc: nu vorbim despre o creatură cu trei mâini și oribilă, dar nici de un titlu cu super puteri.

Biomutant este un action RPG realizat de un studio indie numit experiment 101, care între timp a fost achiziționat de THQ, ce a fost anunțat prin 2017 și lansat abia acum în 2021, după mai multe amânări. Premiza este una interesantă: omenirea a distrus Pământul, iar la mult timp după reapare viața, dar sub forma unor creaturi.

Jucătorul își alege una dintre rasele de rozătoare, să zicem, și o clasă apoi purcede în lumea verde care este din nou pe cale de dispariție deoarece anumite creaturi uriașe numite World Eaters amenință distrugerea Copacului Vieții. În același timp, jucătorul trebuie să unească sau să distrugă diferitele triburi aflate în lumea jocului.

Povestea este mai puerilă decât mă așteptam, iar publicul țintă al jocului pare să fie mai degrabă copiii, adolescenții decât adulții. Asta este evident din numele locurilor, obiectelor sau creaturilor (Porky Puff etc). Chiar și conversațiile sunt ciudate și de multe ori, opțiunile pe care le ai pentru a avansa conversațiile nu au legătură cu ceea ce se întâmplă. Unde mai pui faptul că toate creaturile vorbesc gibberish și că există un narator care stă să-ți explice ce zice fiecare creatură. Este o idee interesantă din punct de vedere al narațiunii, dar enervantă din punct de vedere al gameplay-ului. Am intrat în setări și am redus gibberish-ul la minim și poți apăsa pe space pentru a avansa conversațiile, dar tot e enervant.

Înțeleg de ce au făcut asta: e mai ieftin și mai ușor să ai doar un actor pentru voice acting decât 20-30. Mai bine lasău doar text în engleză și gata. Deci dacă alegi Biomutant și speri să ai parte de o poveste interesantă sau cu subînțeles atunci vei fi dezamăgit.

În schimb, nu vei fi dezamăgit dacă alegi Biomutant pentru explorare, crafting și lupte dinamice. Acestea sunt punctele forte și poate ar fi fost indicat ca studioul să se concentreze pe astea, decât să facă un alt joc open world care va fi uitat în câțiva ani.

Biomutant Gameplay

Biomutant a devenit cunoscut și prin prisma faptului că atributele personajului influențează aspectul acestuia (inteligent = capu’ mare),  însă este doar un gimmick și atât și, în plus, cel mai probabil nu o să-ți vezi personajul deoarece e mic, cară multe lucruri cu el și pe el și arată mai degrabă ca mică groapă de gunoi umblătoare (nu sunt rău, dar armele chiar sunt realizate din tot felul de obiecte lipite: cap de duș + lemn + plasă sau o lamă cu mâner de țeavă de aspirator). Câteodată mai prinzi în photo mode niște cadre frumoase cu personajul tău.

Eu am ales clasa Dead-Eye pentru că voiam să joc ceva ranged și am aflat la scurt timp că e o clasă care rupe tot. Am început jocul pe nivelul de dificultate mediu, apoi am trecut pe hard și nu am avut nicio problemă. Nici cu boșii. Mi-am aruncat toate punctele în luck pentru o șansă de critical damage mai mare și am jucat cu o armă automată. Pe lângă faptul că dădeam mult damage eram și foarte mobil și inamicii nu se puteau apropia de mine (practic poți să faci dodge la infinit).

Drept urmare, nici nu m-am mai chinuit cu scheme Wung-Fu, magii PSI sau mutații. Doar eu și arma și critu. Poți juca și melee și cu diferite abilități, dar nu este nevoie deoarece jocul este prea ușor. Creaturile, deși arată diferit, multe au același pattern de atacuri și sunt ușor de învins.

Ce mi-a plăcut este dinamismul luptelor și faptul că timpul încetinește când faci un dodge sau când sari și asta îi dă un aspect cinematic ala John Woo. E fun să-ți descarci arma în inamici în timp ce faci acrobații în aer. Ar fi fost excelent dacă și combatul era ceva mai provocator.

La dinamism contribuie și faptul că personajul merge repede și dacă apeși shift se pune în patru labe și fuge. Apoi mai ai acces la mounts rapid și când sari de la înălțimi mari nu mori, iar după o perioadă de joc ai acces și la un fel de planor cu care poți plana până atingi pământul. Mi-a plăcut că nu trebuie să te chinui să explorezi lumea, ci ți se dau toate uneltele rapid.

Apropo de explorare, aici este punctul forte al jocului și fiecare locșor este plin cu loot care așteaptă să fie descoperit. Găsești armuri, elemente de vindecare sau arme. Sistemul de crafting este unul complex și bine pus la punct și poți modifica armele sau armurile după cum dorești

Experiment 101 este un studio mic și nu înțeleg de ce a vrut să facă un joc open world care necesită multă muncă și nu e un gen potrivit pentru un studio mic. Drept urmare, pe lângă voice actingul de care ziceam, există multe zone copy-paste (de la structuri la obiecte aflate la interior). Altfel, în rest îmi place cum arată lumea, îmi place stilul grafic și chiar vezi niște imagini frumoase în timp ce explorezi lumea din Biomutant.

E păcat, Biomutant avea potențial, puteam trece peste poveste dacă nu avea această structură open world goală și dacă luptele erau ceva mai interesante. Într-un final, nu poți cere un preț de joc AAA (60 de euro) pentru un titlu indie.