Returnal este primul mare joc original exclusiv PS5, iar așteptările mele sunt destul de mari în privința acestuia. Acest articol nu vrea să fie un review, ci mai degrabă un hands-on după aproape 10 ore cu Returnal.
UPDATE: Mai jos poți găsi review-ul meu pentru Returnal, iar aici îl găsești scris dacă preferi să-l citești.
Dacă ești curios să afli mai multe detalii despre jocul PS5 o poți face aici, unde am vorbit despre lucrurile pe care trebuie să le știi despre Returnal.
Nu o să vorbesc despre poveste și nici nu o să intru prea mult în detalii legate de anumite aspecte. Pe astea le păstrez pentru review. Hai să începem.
Returnal m-a surprins cu o experiență de shooting foarte distractivă și care prezintă o provocare în același timp. Este un joc unde se moare mult, iar asta face parte din gameplay și poveste. De fiecare dată când mori o iei de la capăt și pierzi armele și alte buff-uri pe care le-ai dobândit.
Frumusețea este că nu o să joci tot timpul pe aceeași hartă cu aceeași inamici. Ci o mare parte se schimbă cu fiecare playtrough. Sigur, unele porțiuni rămân la fel, însă este un sistem suficient de divers, încât să nu te plictisească.
Pentru a scăpa de inamici ai diferite arme la dispoziție – eu am întâlnit trei până acum – pistol, mitralieră și un fel de shotgun, iar fiecare are un atac special ce poate fi folosit mai rar. Acest atac special numit atac alternativ este declanșat prin apăsarea completă a lui L2, iar o apăsare la jumătate al lui L2 face un zoom in pentru o țintire mai bună.
Fiecare armă are flerul său, iar eu am îndrăgit cel mai mult mitraliera. Din păcate, poți să cari o singură armă odată. Pentru a supraviețui pe această planetă ai și consumabile care te pot vindeca sau care te pot ajuta în luptă. Ca lucrurile să fie mai interesante, pe planetă găsești și artefacte care îți dau și ele diferite bonusuri, apoi mai sunt paraziții care se atașează costumului tău și-ți oferă buff-uri, dar și debuff-uri. Iar toate aceste lucruri dispar cu fiecare moarte. Și o să mori de oftică când ai prins o combinație bună doar ca să mori în joc dintr-o neatenție. Alteori nu ai noroc și ajungi la boss cu arma de început, fără artefact și fără suficient de multă viață.
Returnal te încurajează joci bine. Fiecare inamic înfrânt îți aduce adrenalină, care-ți aduce diferite beneficii. În același timp, îți crește weapon proficiency care asigură că vei găsi arme doar de un anumit nivel de-a lungul jocului.
Boșii mi s-au părut dificili și trebuie să repeți luptele cu ei ca să le înveți atacurile. Inamicii pe care îi întâlnești sunt tot felul de creaturi ciudate și au atacuri de la distanță de aproape, astfel încât să te țină tot timpul în alertă. Returnal este genul de joc în care trebuie să te miști constant și în care trebuie să fii conștient de unde vin atacurile.
La fel ca în jocurile Souls, în lumea aceasta vei găsi și hologramele celor care au murit și le vezi ultimele momente și poți alege să-i răzbuni pentru ether, o resursă importantă în joc.
Un alt punct interesant de ținut minte este că progresul se pierde dacă închizi jocul la un anumit moment de aceea este încurajată folosirea modului rest mode al consolei. Acest ritm ciclic de moarte-înviere este îmbinat și în poveste și sunt curios să văd ce au gândit cei de la Housemarque.
Feedback-ul haptic pe care ți-l oferă controllerul și se apropie de ceea ce am văzut în jocul Astro Playroom. Când plouă simți picurii pe controler, la fel și exploziile sau coliziunile. E destul de cool.
La nivel vizual jocul arată foarte bine și a rulat foarte bine la ceea ce cred că e 4K (rezoluție dinamică) și 60 FPS și totul e fluid, chiar și în cele mai haotice scene. Îmi place estetica jocului și cred ca e o combinație interesantă de realism cu arcade, ca să zic așa.
Sunetul joacă și el un rol important și-ți recomand să joci Returnal cu căștile pe cap deoarece ai parte de un sunet surround și imersiunea va fi mai mare, dar te va ajuta și să reperezi direcția din care vine un inamic. Muzica este și ea excelentă și crează o atmosferă tensionată.
Din ce am putut experimenta până acum eu sunt mulțumit. Mi se pare că are un gameplay distractiv, are și un grad de dificultate mai ridicat, dar ai un sentiment de satisfacție cu fiecare reușită pe care nu-l găsești în alte titluri. EU sunt curios de poveste și de felul în care vor arăta celelalte biomuri/niveluri.